Pages

Sunday, 16 July 2017

Какво трябва да чете човек?


Хей

Как сте?

Замислих се, че не много често ви питам това. Винаги съм си мислела, че по подразбиране се интересувам какво правите или четете, но стигнах до заключението, че май е по-добре да ви подканвам да ми споделяте. Все пак, аз съм тук, в книжното пространство, за да откривам нови приятели, с които разпалено да си говорим за всякакви книжни нещица.

Днес много се чудих на каква тема да пиша. Искаше ми се да направя ревю на някой комикс или манга, защото напоследък СУПЕР много се запалих по такъв тип четива. Този ми ред на мисли всъщност ме вдъхнови да седна просто с вас и да си поговорим (на по чаша чай може би) за това колко и какво, аджеба, трябва да чете един човек. И има ли всъщност такава стигма сред четящите?

Не един път съм чувала коментари от сорта на "е, какво е сега това несериозно четиво?". Или пък "ти да не си на 5, че да четеш книжки с картинки?". Честно казано, много пъти съм отговаряла, че ментално, да, на 5 съм! Проблем?

Има някакво неписано правило, че виждаш ли, трябвало да се четат само класики или нобелови лауреати, ако искаш да наричаш себе си истински читател. Трябва да си избираш книгите само от списъците с кандидати за награди или такива, които някой "велик" книжен критик се е самоизказал, че са абсолютно задължителни, за да дишаш. Аз рядко се впечатлявам от подобни мании за величие или меко снобарство, но напоследък като че ли ми правят по-често впечатление такъв тип коментари. Като повечето от тях са много възпитани, но си личи просто колко дълбоко възмутени са въпросните хора.

А защо?

Защо на някой би му пукало какво чете друг човек? Защо би искал да натресеш собствените си разбирания и вкусове върху някой друг? Разбирам, че в очите на критика това е своеобразно "просветление", ама сериозно ли? И Хитлер си е мислел, че върши добри дела. В края на деня единственото нещо, за което имаш отговорност, си самият ти. Не можеш да бъдеш книжна Майка Тереза и да се опитваш да наливаш акъл, когато то просто няма нужда.

Много е интересно да се гледа в чуждата паничка, знам. Но гледайте я за вдъхновение, за съвет, за опит, за идеи, за нещо полезно и градивно. Всеки човек е толкова уникален и интересен сам по себе си. Всеки има различна гледна точка и светоусещане. Всеки е невероятна комбинация от звезден прах! Защо бихме искали да потъпкваме нечие греене?

Нека четем каквото си искаме. Било то книжки с картинки, еротични романи, криминални книги, безумни утопии, вълшебни фентъзита, наивна поезия или пък нищо. Нека четем колкото си искаме. Обичаш да четеш по десетина книги на месец? Чудесно! Допада ти да минаваш бавно през четивата? Супер!

Както казват на английски - YOU DO YOU! Защо ли? Защото това правиш най-добре! За този момент от живота си показваш най-прекрасната версия на себе си! Пусни я да се шляе на воля и да пръска и търси вдъхновение.

Нали все пак за това сме тук - да споделяме :)

Усмивки и панди,
Криси

4 comments:

  1. НЕ-ВЕ-РО-Я-ТЕН ПОСТ!
    Мисля, че не трябва да имаме огранеченения в четенето. Това е начин за нас, читателите, да се вмъкнем в друг свят, друга реалност, каквото и да било, но да е различно от нашата действителност. Според мен няма никакво значение дали някой предпочита да изживее приключенията на детски герой/класически герой/фентъзи герой и т.н. Аз също обожавам детски книжки и често си ги препрочитам.. Чувал съм същото, което и ти- че не е нормално да чета подобни "глупости" на 17 години. Но.. Нека си го кажем направо- това може да е мислене само на един ограничен човек. Няма никакво значение кой какво чете, важното е четивото да му доставя удоволствие. В крайна сметка нали това е причината, поради която четем- защото ни доставя удоволствие? :)
    Подобно мислене могат да имат само хора, които не се наслаждават на книгите, а ги четат колкото от ред да мине и да се нарекат читатели. Защото четенето ни учи да бъдем широкоскроени и никога не е поставяло условия за това кой на колко е и какво трябва да чете този човек. Напротив- четенето е свобода. И ние трябва да се възползваме от нея така, както на нас ни харесва. :)
    Благодаря ти, че направи този пост. Определено ме накара да се замисля за някои неща. :)
    Поздрави!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ооо много се радвам, че ти допада! <3
      Напълно съгласна с всичко, което каза! Точно така е :) Четенето наистина е свобода!

      Delete
  2. Страхотна публикация! Повече от съгласно съм с написаното! Просто е лудост да съдиш читателя само защото предпочита да прекара деня си в компанията на фентъзи романи вместо с психологически книги, които "всички себеуважаващи читатели четат" ..! ЛУДОСТ Е! А примерите не свършват до тук! Идеята обаче е еднаква.. Не е редно да съдим вкуса на останалите. Ако те изпитват удоволствие от четенето на криминалета, нека четат криминалета! Ако за пореден път препрочитат Хари Потър, нека го препрочитат! КАКВО ТОЛКОВА?! В крайна сметка е важно да уважаваме желанията и решенията на хората! Ако не го правим, какви хора сме тогава?!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Оооо много ти благодаря, Габи <3 Абсолятно съм съгласна - лудост си е. Трябва да уважаваме различията си и да оставяме всеки да бъде себе си :)

      Delete